Thursday, 1 March 2012

Modenas lancarkan model baru Ace 115


Modenas secara rasminya telah melancarkan model terbaru mereka Modenas Ace 115  . Model ini menggunakan enjin empat lejang Kawasaki berkapasiti 120cc. Pelancaran model ini membuktikan Modenas semakin serius dalam usaha mereka untuk menjadi peneraju teknologi untuk motorsikal bersesaran kecil dan pastinya mereka mahu menjadi pengeluar motorsikal yang harus diberi perhatian.

Bagi pendapat saya, model ini memang cantik, ranggi dan sporty . Rekabentuk, spesifikasi yang terdapat pada model ini mampu menjadi ‘pembunuh’ model saingan dalam kelasnya. Dilengkapi dengan lengan ayun Monoshock, penyerap hentak belakangnya pula mirip sistem yang digunakan pada model Kawasaki ER-6 yang menjadikan model ini satu-satunya ‘kapcai’ yang menggunakan teknologi yang digunakan untuk motorsikal berkuasa tinggi. Memang tidak salah Modenas menggunakan tagline “Pencetus Evolusi” untuk model ini. Untuk sistem penyerap hentakan pada bahagian hadapan, Modenas telah memasang penyerap hentakan jenis fork telescopic yang makin banyak digunakan pada motosikal cub terkini. Sistem brek hadapan menggunakan brek disc manakala pada bahagian belakang masih menggunakan brek drum. Itu sudah memadai untuk motorsikal berkapasiti kecil seperti ini. 

Harga yang ditawarkan ialah RM 4,598.00 (dual stater) tidak termasuk insuran dan cukai jalan. Masih boleh diketegorikan murah untuk model yang dilengkapi spesifikasi seperti ini. Difahamkan hanya terdapat dua warna yang dikeluarkan iaitu merah dan putih. Kepada sesiapa yang baru bercadang untuk memiliki sebuah motorsikal baru, Modenas Ace 115 ini harus diberi perhatian kerana menunggang motorsikal yang baru dilancarkan mampu menjadikan anda seorang ‘artis’ diatas jalanraya.

Blog Moretar akan terus memberi liputan, komen terhadap model ini pada masa akan datang.












Engine
Type4 stroke, SOHC, 1 cyclinder
Bore X Stroke55.0 x 50.6 mm
Displacement120 cc
Compression Ratio9.8
CarburetorSPACO AV20
Ignition SystemMagneto - CDI
Starting SystemElectric Starter
Cooling SystemAir Cooled
Fuel Tank Capacity5.3 litre
Fuel Consumption46.1 km/litre @ 80km/hour
 
Transmission
Type4-speed rotary
ClutchCentrifugal and wet mutiple disc
Primary Reduction Ratio3.048 (64/21)
Final Reduction Ratio2.786 (39/14)
Driving SystemChain
 
Chassis
TypeSquare Pipe Backbone
Front SuspensionTelescopic Fork
Rear SuspensionTrailing Swing
Front BrakeDisc (220 mm)
Rear BrakeDrum (110 mm)
 
Electrical System
Battery12 V 5 Ah

No comments:

Post a Comment